27 lutego 2023

Kompetencja – jak zostać mistrzem

Poniższy artykuł przeznaczony jest przede wszystkim dla instruktorów ale nie tylko. Każdy strzelec dowie się z niego jak przebiega proces uczenia się i będzie w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie czy można nauczyć się strzelać np. długodystansowo, w jeden dzień?

Jeżeli chcemy nauczyć się strzelać lub poprawić własne wyniki przede wszystkim musimy określić poziom własnej niewiedzy. W latach 70 XX wieku Noel Burch rozwinął koncepcję czterech etapów kompetencji, która podkreśla znaczenie świadomości i poziomu umiejętności jako istotnych czynników wpływających na zdobycie nowych kompetencji:

  • Nieświadoma niekompetencja
  • Świadoma niekompetencja
  • Świadoma kompetencja
  • Nieświadoma kompetencja

1. Nieświadoma niekompetencja - nie wiem, że nie wiem

Jest to pierwszy etap uczenia się. Nie mamy wtedy świadomości, że potrzebujemy danej umiejętności a nawet, że takowa istnieje. Bardzo często słyszy się od początkujących strzelców „po co mi to”, „to nie działa”, „nie potrzebuję tego”, „udało mi się trafić”. Na tym etapie widoczna jest nadmierna pewność siebie, która często prowadzi do przeceniania swoich umiejętności. Często osobom takim wydaje się, że wiedzą już wszystko i chętnie udzielają rad innym. Jeżeli ktoś chciałby rozszerzyć ten temat, to polecam poczytać o efekcie Dunninga-Krugera. Ważne jest aby zrozumieć co przyniesie nam zdobycie nowej wiedzy. Rolą instruktora jest uświadomić osobie szkolonej, że warto posłuchać tego co ma on do przekazania a następnie wdrożyć przekazane wiadomości podczas ćwiczeń.

 

2. Świadoma niekompetencja – wiem, że nie wiem

Jest to etap w którym dochodzi do nas, że potrzebujemy konkretnej wiedzy lub umiejętności. To właśnie w tej fazie zauważamy jak inni z łatwością wykonują czynności, które dla nas są wyzwaniem, np. obserwujemy kolegę, który bez trudu kończy tor na 100% gdzie my ledwo oddajemy 3 strzały z 9. To ten moment, w którym większość kursantów trafia do instruktorów lub trenerów. Tutaj pojawia się najwięcej wątpliwości i rolą instruktora jest odpowiednie zmotywowanie podopiecznych aby dążyli do jasno określonego celu.

 

3. Świadoma kompetencja – wiem, że wiem

Potrafimy określić co już umiemy, a co wciąż wymaga treningu. Wykorzystanie nabytych umiejętności w dalszym ciągu wymaga koncentracji i wysiłku ale w miarę zdobywania doświadczenia zaczynają pojawiać się automatyzmy. Podczas strzelań wiemy jak powinniśmy przyjąć prawidłową postawę, jak wykorzystać posiadany sprzęt ale ciągle musimy to świadomie kontrolować. W czasie tego etapu istotne jest aby regularnie trenować, co przeniesie nas w najbardziej pożądany etap. Jest on bardzo istotny i może troszeczkę potrwać, ponieważ należy sprawdzić całą teorię w praktyce. Na tym etapie rolą instruktora jest przede wszystkim wsparcie oraz wskazywanie ewentualnych niedoskonałości.

 

4. Nieświadoma kompetencja – nie wiem, że wiem

Swobodnie korzystamy ze swoich umiejętności, zadania wykonujemy  nieświadomie i automatycznie – nie zastanawiamy się jak „ułożyć się „ na przeszkodzie tylko to robimy, wiemy jakie będą nasze dalsze działania na torze, nie musimy o tym myśleć podczas przebiegu toru, nie robimy błędów typu „nie przeklikałem się”. Jest to etap do którego dążymy jako strzelcy ponieważ powoduje, że eliminujemy zbędne ruchy i stajemy się efektywni.

 

Znajomość tego modelu oraz wiążących się z poszczególnymi etapami emocji jest istotne dla instruktorów aby mogli w odpowiedni sposób zidentyfikować potrzeby szkoleniowe oraz wyznaczyć odpowiednie cele dla swoich podopiecznych.

Należy pamiętać, że opanowanie nowych umiejętności to złożony proces wymagający samodyscypliny i determinacji. Podczas całego cyklu nauki towarzyszą nam określone emocje, bo często nie zdajemy sobie sprawy jak dużo pracy przed nami. Prowadzić to może do zwątpienia, pogorszenia wyników oraz frustracji. Warto być tego świadomym, co na pewno pomoże przezwyciężyć trudności i konsekwentnie dążyć do celu jakim jest regularne osiąganie sukcesów. Niestety nie da się osiągnąć wszystkiego w jeden dzień i należy między bajki włożyć tego typu twierdzenia (nota bene wygłaszane przez słabych strzelców). Patrząc na model czterech etapów kompetencji, po jednym dniu szkolenia jesteśmy dopiero na pierwszym etapie i jeszcze długa droga przed nami. Jeśli waszym celem jest przejście do etapu czwartego, to zapraszamy do Flytac Academy, pomożemy oszczędzić czas i pieniądze.

Warto pamiętać, że chociaż szkolenia nie są tanim rozwiązaniem, to jednak są tańsze niż nauka na własnych błędach.

 

Autor:

Damian Bochyński 

 

Materiały źródłowe:

grafika: www.grupaset.pl

szkolenia strzeleckie PRS
szkolenia strzeleckie
szkolenia strzeleckie

FlyTac Academy

Akademia Strzelectwa Długodystansowego

PRS

Do stworzenia strony wykorzystano kreator stron www WebWave

FlyTac Academy

Akademia Strzelectwa Długodystansowego PRS

NIP 8671456808 | REGON 380333081

szkolenia strzeleckie
szkolenia strzeleckie
szkolenia strzeleckie PRS strzelanie długodystansowe

Polityka prywatności

Regulamin